Bijgewerkt op 19 januari 2023

Deelnemers

A: De wedstrijdtijden zijn t.z.t. te vinden op de website van Time-Team, houd natuurlijk rekening met naar de baan komen, het omkleden en het oproeien! De laatste stand van zaken is dat we om 9.00 beginnen, maar houd daar de loting op Time-Team nog even voor in de gaten.

A: Een deel van de ervaring van roeien op de Willem-Alexanderbaan is de reis ernaartoe. We adviseren je op de fiets of om met de auto te komen. Er zijn ruime parkeergelegenheden bij het terrein. Ook is het mogelijk om met de trein, danwel de metro te komen. Er is dit weekend een busverbinding tussen Rotterdam Alexander (NS, metro A/B/C) en de wedstrijdbaan. Vanaf metrostation Nesselande is het 30 minuten lopen.

A: Alle wijzigingen kan je via je verenigingsvertegenwoordiger doorgeven in het inschrijfsysteem van de KNRB. Voor vragen kan je contact opnemen met de wedstrijdleiding.

A: Wat je nodig hebt om te roeien natuurlijk, denk o.a. aan,

  • goede kleding (bereid je voor op alles in Mei),
  • drinkflesjes (water kan je op het terrein bijvullen),
  • je zakje met bammetjes (al hebben we vast ook een goed buffet),
  • zonnebrand (bezuinig niet op de SPF, neem zeker voldoende mee),
  • zonbescherming (een goede zonneklep, zonnebril (als de mores dat toelaten)),
  • je toolkit (geen dag zonder 10/13),
  • ploeggenoten, stuurlui en coaches die zelf geen vervoer hebben,
  • leerboeken (alleen als je echt niet meer onder dat tentamen uit kan komen)

A: Denk dan aan:

  • wapens, explosieve materialen, vuurwerk (waarom zou je überhaupt?),
  • contant geld (we vinden dat niet meer van deze tijd),
  • waardevolle spullen (bijvoorbeeld laptops, die kan je toch niet zien met alle zon),
  • compleet uitgeruste picknickmanden (we hebben alsnog vast een goed buffet).

A: Bespreek dit met je coach of met je raceroeicommissaris, veelal verzamelen de verenigingen bij de botenwagens op het terrein of op het roeiersterrein.

A: Maar natuurlijk! Extra informatie over het toeschouwersterrein vind je ook hier.

Oké dan, als je doelt op opwarmen: dit kan in de warming-up area in pad 0 in de loods.

A: De kledingregels zijn altijd lastig om te navigeren en moeilijk om uit te leggen. Kijk vooral even op de website van de roeibond. De kernprincipes zijn representativiteit en uniformiteit, vanzelfsprekend moet het een – door de KNRB – goedgekeurd tenue zijn.

A: Gefeliciteerd! Als je als winnaar van de A-finale over de lijn komt, dan mag je nadat je over de lijn gekomen bent via baan 9 terugroeien naar het erevlot bij de wedstrijdtoren/vlaggenmast en daar aanleggen. Als je twijfel hebt over je winst, vraag dit dan even aan je coach op de kant. Kijk ook even bij de vaarregels!

Stuurlui: let goed op bij het terugroeien, racende ploegen hebben altijd voorrang!

A: Dit is een suggestieve vraag, maar: het is niet toegestaan om na te bespreken in de botenloods, danwel te rusten in de botenloods. Dit is aantrekkelijk en een prachtige locatie hiervoor, maar omwille van de brandveiligheid is dit niet meer toegestaan vanaf heden. Vervelend, maar anders kunnen we de veiligheid niet garanderen.

A: Niets moet, we zien het graag dat je je kleedt hoe je je fijn voelt. Je bent van harte welkom in je pakje. Anderzijds waardeert de Organisatie het graag als je je op het terrein gezellig en zomers kleedt, denk bijvoorbeeld aan een Henley Royal Regatta: jurken, jasjes, hoeden en dasjes. Gender speelt hierin geen rol.

A: Protesten verlopen volgens het Reglement voor Roeiwedstrijden (RvR, hoofdstuk X). Om in contact te komen met de kamprechters adviseren we je om zo spoedig mogelijk naar het wedstrijdsecretariaat te komen, dan brengen we je in contact met het Hoofd van de Jury.

A: Op het terrein lopen EHBO’ers rond, de EHBO-post is te vinden op de begane grond van het botenhuis. Spreek ook gerust iemand van de organisatie aan!

Supercup

A: Om voor variatie in het wedstrijdseizoen te zorgen is de Westelijke Regatta in 2024 gestart met de SuperCup. Het idee van de SuperCup is dat er voor alle velden meer spannende races worden gevaren.

A: De wereldbeker- en wereldkampioensschapschema’s bieden geen eerlijke raceervaring voor het alle deelnemers maar richt zich voornamelijk op zo kansrijk mogelijke races voor de beste deelnemers. Het voor de SuperCup ontwikkelde promotieschema heeft een sterke focus voor zo kansrijk mogelijke races voor de beste deelnemers. Daarmee is de bedoeling dat er voor alle ploegen spannende races worden gevaren met mogelijk tegenstanders die normaal in een andere klasse varen (licht en zwaar, E, G, Gb en B).

A: Het reglement voor roeiwedstrijden wordt geïnterpreteerd als dat je alleen je eigen veld (dus niet het clusterveld) voor toestemming moeten vragen. Dat kunnen twee velden zijn als je ook in een klassementsveld wilt deelnemen.

A: Om het risico op een ongelukkige loting te beperken

A: De bedoeling van het schema is dat je in de halve- en hele finales roeit tegen ploegen van jouw niveau, onafhankelijk van het (klassement)veld waarin wordt gestart. Het kan zo zijn dat je directe tegenstanders binnen je (klassements)veld in de voorrondes andere resultaten hebben bereikt en daardoor in andere halve- en/of hele finales belanden.

A: Timetrails worden als minder leuk beschouwd dan boord-aan-boord races. Bovendien hebben weersinvloeden grote invloed op timetrails voor grote velden.

A: Als de fairness het toelaat starten de dubbeltweetjes op zaterdag op 8 banen. Het heeft de voorkeur gekregen om de promotiecodes niet te wijzigen nadat races gevaren zijn waardoor de promotiecodes voor de challenges op zaterdagmiddag al voor die races bekend moeten zijn. Er is op dat moment nog te veel onzekerheid over de weersituatie op zondag, waardoor er voor de zekerheid wordt uitgegaan van 6 banen op zondag. Vanwege fairnessmaatregelen kan ook al op zaterdag op 6 banen worden gestart.

A: De prijsuitreiking zal direct na de betreffende race plaatsvinden aan het erevlot.

A: Weging vindt plaats conform artikel 41 van het Reglement voor Roeiwedstrijden. Het inwegen is verplicht op zowel zaterdag als zondag tussen twee en één uur voor de start van de eigen race. Echter, als een ploeg een eerste ronde op zondag niet hoeft te starten dient de ploeg wel al ’s ochtends in te wegen en niet pas één tot twee uur voor de eigen finale. Dat is dus tussen de twee uur voor de start van de eerste race van de eerste ronde van de dag van het eigen cluster en één uur voor de start van de laatste race van de eerste ronde van de dag van het eigen cluster.

A: De verwachting voor de inschrijvingen is dat er voor alle velden vier rondes zullen varen (voorwedstrijden, challenges, halve finales en finales)

A: In een challenge varen alle ploegen uit de voorwedstrijden nogmaals tegen elkaar, daarbij worden de races ingedeeld op basis van de uitslagen van de voorwedstrijden. Heb je je in de voorwedstrijden lager geplaatst dan verwacht, dan heb je in de challenge dus een kans om je opnieuw te plaatsen voor de hogere A-finales. Maar je zal wel tegen relatief hoger geplaatste ploegen varen

A: Het schema van de supercup is opgezet om iedereen viermaal te laten starten. Bij gewone herkansingen slaan de ploegen met de hoogste notering in de voorwedstrijden een ronde over, waarmee deze ploegen een onevenredig groot voordeel hebben wat niet in lijn is met het idee van spannende races voor alle deelnemers.

A: Uitgangspunt is dat er geen promotiecodes met tijdsnelsten worden gebruikt voor de hogere finales. Dat heeft tot resultaat dat er enkel drie of zes hogere halve finales kunnen zijn.

A: Als de beste eindnotering van een klassementsploeg of veld (niet een clusterveld) wordt behaald binnen een lagere finale telt dat als overwinning en wordt er een blik uitgedeeld.

A: In een serpetineloting (ook wel snake seeding genoemd) worden ploegen zo eerlijk mogelijk over meerdere races verdeeld. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Serpentine_system voor meer informatie

A: Dat is om ervoor te zorgen dat in een ronde ploegen van zo veel mogelijk voorrondes worden geplaatst zodat ploegen tegen zo veel mogelijk andere ploegen varen. De volgorde van ploegen met dezelfde notering (die achtereenvolgens worden geplaatst in de serpetineloting) heeft geen invloed op de eerlijkheid van de daaropvolgende ronde.

A: Als eerst worden de ploegen met telkens dezelfde hoogste notering in de challenge of halve finales geplaatst in de, respectievelijk, hogere halve- of hele finales. Als er niet genoeg plek meer is voor een aantal ploegen met dezelfde notering wordt voor die ploegen gekeken naar de tijdsnelsten. De overige tijdsnelsten worden verdeeld over de lagere halve finales samen met eventuele lagere notering.

A: In het geval van een overvol tijdschema en/of fairnessmaatregelen kan de laatste finale worden geschrapt in het geval dat daar maar 2 ploegen in zouden races. De hoogst geplaatste van deze 2 ploegen wordt doorgeschoven naar de voorlaatste finale. De andere ploeg start niet meer en heeft de laatste plek in de eindklassering.

A: Conform artikel 40.1 van het Reglement voor Roeiwedstrijden is het dit alleen mogelijk als er sprake is van een acuut ziektegeval of een ongeluk

Bij een terugtrekking voor de start van de voorwedstrijden die uiterlijk een uur voor de eerste start van het betreffende veld plaatsvindt wordt de ranking gehandhaafd maar worden ploegen doorgeschoven, dit heeft mogelijk effect op de loting van alle voorwedstrijden. Vanaf een uur voor de eerste start én bij alle vervolgrondes wordt er niet doorgeschoven maar blijven banen leeg. Je plaatst je dus voor een specifieke race.

Bezoekers

A: Ook voor bezoekers is de reis naar de Willem-Alexanderbaan geen al te makkelijke. We adviseren je op de fiets of om met de auto te komen. Er zijn ruime parkeergelegenheden bij het terrein. Ook is het mogelijk om met de trein, danwel de metro te komen. We bieden een busdienst aan vanaf Rotterdam Alexander (NS, metro A/B/C). Vanaf metro Nesselande is het 30 minuten lopen.

A: Viervoeters zijn zeker welkom om te komen flaneren aan de waterkant, mits ze goed met groepen mensen om kunnen gaan en aangelijnd zijn! Denk wel aan de medebezoekers en neem wat poepzakjes mee, deze hebben wij helaas niet op voorraad.

A: Maar natuurlijk, dat vinden we alleen maar leuk! Het terrein is open voor iedereen vanaf ongeveer 8:00 tot 17:00 op de wedstrijddagen.

A: Gezien de huidige kosteninflatie, hebben wij de videoregistratie nog ter overweging. Begrijp ons goed: dit willen we graag faciliteren! Maar de begroting is nog niet dichtgetimmerd.

A: We hebben een fietsenverhuur! Deze kan je voor een uur of een dag lenen. Let wel op de andere aanwezigen op en rond het terrein, fietsen naar de start kan het beste op de bovendijk (Todakade), meefietsen met je ploeg kan benedendijks (Cameraweg). Let met name op rondom het erevlot!

A: Als coach: vanzelfsprekend. Als familie/vrienden/kennissen: dat kan, maar wees terughoudend. Geef de roeiers de ruimte om op het roeiersterrein ook een beetje rust en/of focus te pakken.

A: Dat is niet nodig, laat je picknickmand maar lekker thuis. We hebben een goed buffet op het terrein met vast iets naar ieders wils!

A: Niets moet, we zien het graag dat je je kleedt hoe je je fijn voelt. Omdat de Westelijke een zomerwedstrijd is waardeert de Organisatie het graag als je je zomers kleedt, denk bijvoorbeeld aan een Henley Royal Regatta: jurken, jasjes, hoeden en dasjes. Gender speelt hierin geen rol.

A: Zeker, net als hierboven raden we iedereen aan om te denken aan:

  • drinkflesje (gemeentepils is op en om het terrein verkrijgbaar bij tappunten),
  • zonbescherming (een goede hoed, luchtige doch bedekkende kleding),
  • zonnebrand (bezuinig niet op de SPF, het zonnetje kan fel zijn),
  • mobiele telefoon (om de plattegronden of de Time-Team bij te houden),
  • pinpas (we geloven niet echt meer in contact geld).

A: Nee helaas, die kunnen we niet meer accepteren. Dit klinkt inderdaad vreemd, maar omdat we deze editie drie financiële stromen op het terrein moeten verantwoorden en uitpluizen, is dit helaas niet haalbaar voor contante betalingen.

A: Op het terrein lopen EHBO’ers rond, de EHBO-post is te vinden op de begane grond van het botenhuis. Spreek ook gerust iemand van de organisatie aan!

Vrijwilligers

A: Top dat je komt! Zonder vrijwilligers hebben we geen werkende wedstrijd! Als je op het terrein aankomt, dan kan je beneden in het botenhuis jezelf aanmelden bij het vrijwilligerssecretariaat, direct rechts (of helemaal doorlopen, op het einde links als je van achteren komt).

A: Ons advies is om op de fiets te komen, dat is altijd het makkelijkste. We hebben ook busdiensten vanaf Rotterdam Alexander, die vanaf redelijk vroeg vertrekken. Controleer wel even of dit overeenkomt met de tijd van je dagdeel, voor de vroegste diensten kunnen we mogelijk wegens arbo-technische redenen geen bus laten rijden dit jaar.

A: Je krijgt van ons een goede lunch, drinken en een snack. Het is nooit onverstandig om iets extra mee te nemen, maar het lijkt ons niet heel noodzakelijk.

A: Tips hebben we altijd, denk bijvoorbeeld aan

  • goede kleding (het is zeker goed warm)
  • drinkflesjes (hydrateren is belangrijk)
  • zonnebrand (we doen ons best om overal zo veel mogelijk schaduw te bieden, maar meer bescherming is altijd beter)
  • zonbescherming (een pet of een klep bv.)

A: Oei, zonde, weet je dit zeker? Je kan dit tijdig bespreken met de commissaris van je vereniging, zij coördineren dit.

Overig

A: Dat is ronduit vervelend. Als je na goed zoeken er nog niet uitgekomen bent, dan ben je meer dan welkom om dit door te geven beneden in de wedstrijdtoren bij het secretariaat. Na de wedstrijd kan je ons een mail sturen, of even de nieuwspagina in de gaten houden voor informatie over de verloren voorwerpen.

A: Hallo! Dat kan zeker, als wij je nog met bepaalde zaken kunnen helpen, neem dan graag even contact op met onze promotiecommissaris. We doen niet moeilijk over waar je allemaal mag zitten, zolang dit maar niet storend is voor de wedstrijdleiding. Voel je vrij om de Westelijke Regatta te taggen op de sociale media!

A: Wij hebben niet zoveel ervaring met drones, maar hou er rekening mee dat er specifieke regels zijn, omdat de aanvliegroute van Rotterdam The Hague Airport boven de baan ligt.

A: Kijk maar eens beter: het zijn twee racende boten, in de vorm van een W!

A: Dan is het het beste om even contact met ons op te nemen via de digitale weg: een mail naar de afdeling wedstrijdleiding, vrijwilligers, promotie of geheel algemeen.